Anledning att blicka både bakåt och framåt
Den starka tankmarknaden fortsatte in i det fjärde kvartalet, med höga rater och stabila priser även på fartygsmarknaden. Ser vi till året som helhet blev det ett omvälvande år för såväl tankmarknaden, som för Concordia Maritime. Genom ett flertal fartygsförsäljningar har vi stärkt bolagets finansiella ställning och står nu redo att se på nya affärer.
UNDER DET FJÄRDE KVARTALET fortsatte den starka utvecklingen på produkttankmarknaden. Snittintjäningen för ett MR-fartyg på spotmarknaden pendlade under kvartalet mellan USD 30 000–50 000. Trenden på timecharter-marknaden var densamma. En ettårig timecharter låg i december på ett genomsnitt runt USD 30,000 och en treårig timecharter på USD 21,000 per dag. Den starka marknaden återspeglades även i fortsatt höga tillgångsvärden på tankfartyg – de hösta sedan 2008. Marknadsvärdet för ett nytt MR-fartyg, direkt från varv, låg i slutet av december på cirka MUSD 44. Motsvarande värde för ett 10 år gammalt fartyg låg runt MUSD 30.
Concordia Maritimes resultat för kvartalet uppgick till MSEK 142,8 (–308,2). EBITDA uppgick till MSEK 203,7 (36,6). Resultatförbättringen jämfört med motsvarande kvartal föregående år är huvudsakligen en konsekvens av fartygsförsäljningar samt lägre räntekostnader i takt med minskade lån. För året som helhet uppgick resultatet till MSEK 126,1 (–658,2). Till resultatet bidrog högre intjäning och intäkter från fartygsförsäljningar. Resultatet föregående år påverkades i hög utsträckning av den nedskrivning om 267,7 MSEK som gjordes i fjärde kvartalet 2021.
Kraftigt stigande fraktrater och fartygsvärden
När vi nu blickar tillbaka på det gångna året kan vi konstatera att 2022 sammantaget blev ett år av stark återhämtning för tankmarknaden. Efter ett svagt första kvartal vände marknaden kraftigt uppåt under våren – och har sedan varit fortsatt stark hela året. Utvecklingen har drivits av flera samverkande faktorer. I grund och botten handlar det om en god efterfrågan på olja och en låg nettotillväxt i fartygsflottan. Vad som sedan fick raterna att rusa var Rysslands hemska invasion av Ukraina och de förändringar i lastflöden som därpå följde. Sammantaget har förändringarna resulterat i ett ökat antal tonmil och högre kapacitetsutnyttjande, med dramatiska fraktuppgångar som följd.
Som en direkt konsekvens har vi under året även sett en betydande uppgång i priserna både för nybyggen och andrahandstonnage. I genomsnitt under året steg priserna på nybyggda MR-fartyg med 10 procent. För andrahandstonnage var utvecklingen än starkare. Priset på ett 15 år gammalt MR-fartyg steg under året med runt 90 procent. Detta då fler spekulanter snabbt ville ta del av den stigande spotmarknaden.
Ett år av omställning
2022 var på många sätt ett omvälvande år. För Concordia Maritime blev det ett omställningens år, präglat av fartygstransaktioner, minskad flotta och stärkt finansiell ställning. Bolaget har under året tecknat avtal om försäljning av sju fartyg; en Suezmaxtanker och de sex äldsta produkttankfartygen. De första fartygen såldes innan marknadens uppgång och försäljningarna gjordes framför allt för att undvika nödvändiga men kostsamma dockingar av fartygen. De senare försäljningarna har skett i en stark fartygsmarknad och vi har kunnat få mycket bra betalt för våra äldre fartyg. Tack vare det har bolaget minskat skuldbördan rejält och står i början av 2023 på en avsevärt stabilare finansiell grund än för ett år sedan.
Intjäningen för P-MAX-flottan var under året USD 17,200 per dag inklusive vinstdelning och i Q4 USD 20,300 per dag. Vi kan konstatera att intjäningen varit högre än föregående år, men avsevärt lägre än genomsnittet på spotmarknaden – en konsekvens av den 5-åriga charter som ingicks under 2021. Utkontrakteringen då var helt nödvändig men hämmar nu bolaget när marknaden är stark. Att den starka spotmarknaden inte bidrar till en högre vinstdelning beror på att flera av de fraktavtal som Stena Bulk slutit för fartygen huvudsakligen är TC-avtal som begränsat intjäningen.
Utsikter 2023
Hur tankmarknaden ska utvecklas framåt är som vanligt svårt att säga med bestämdhet. 2022 slutade med något svagare rater och 2023 har inletts på samma sätt.
För en fortsatt stark marknad talar ytterligare sanktioner mot ryska petroleumprodukter. Efterfrågan på olja spås av IEA dessutom hamna på rekordtillväxt 2023. På utbudssidan är orderboken för tankfartyg fortsatt låg vilket väntas medföra fortsatt låg nettotillväxt framöver. Inom MR-segmentet uppskattas nettotillväxten under 2023 sjunka till 2–3 procent, vilket är lägre än 2022.
I den andra vågskålen ligger en svag utskrotning och ökad snittålder av flottan, möjliga neddragningar från OPEC och en sämre ekonomisk utveckling i Kina och resten av världen än vad som förutspåtts, samt ökande nybeställningstakt.
Till ovan kan även adderas nya och hårdare miljöregler för existerande fartyg, vilka på olika sätt har potential att förändra marknadsdynamiken.
På väg mot något nytt
För Concordia Maritimes del kommer vi under 2023 ha anledning att blicka både bakåt och framåt. I år är det 135 år sedan Rederi AB Concordia grundades, vilket kommer uppmärksammas på olika sätt. Därutöver har vi påbörjat utvärdering av nya konkreta affärsförslag. Vi gör det utifrån en avsevärt starkare finansiell position. Som alltid inom sjöfarten är timing vid köp och försäljning helt avgörande. Om fartygsmarknaden fortsätter vara stark kan vi avyttra ytterligare fartyg – innan vi hittar rätt affär, med rätt timing, för att återigen växa verksamheten.
Göteborg i februari 2023
Erik Lewenhaupt, vd