Stark efterfrågan på olja ger ökad aktivitet på tankmarknaden
Marknaden för tanktransporter var även under det tredje kvartalet mycket svag, vilket även avspeglas i kvartalets resultat. Dock har den stigande efterfrågan på olja och en successiv ökning av oljeproduktionen under senare tid lett till en något ökad aktivitet – framför allt inom råoljesegmentet.
Vid den extra bolagsstämma som hölls i mitten av augusti godkände stämman enhälligt det förslag till åtgärder som styrelsen och ledningen föreslagit. Till dessa hörde bland annat att kontraktera ut P-MAX-fartygen till Stena Bulk på ett femårigt befraktningsavtal. Genom avtalet säkerställs en bashyra om 15 500 USD per fartyg och dag. Därutöver möjliggörs ytterligare intäkter från vinstdelning och/eller försäljning av fartyg. Utkontrakteringen av fartygen möjliggjorde i sin tur de nya bankavtalen som under september och november ingicks med långivande banker rörande lånevillkoren för bolagets tio P-MAX-fartyg.
Som ytterligare ett led i arbetet med att stärka bolagets likviditet avyttrades under kvartalet de båda IMOIIMAX-fartygen.
P-MAX-flotta på nya kontrakt
Successivt under kvartalet har P-MAX-fartygen gått över på det nya utbefraktningsavtalet med Stena Bulk. Eftersom merparten av leveranserna skedde under september har dock den högre intjäningen från detta avtal endast haft en mindre påverkan på räkenskaperna för kvartalet. Resultatet för kvartalet före skatt uppgick till MSEK –141,4 (–35,9). EBITDA uppgick till MSEK –56,8 (45,1), motsvarande MUSD –7,5 (5,5). Resultatet belastas av inkomstbortfall relaterat till många dockningsdagar och bokförlust vid försäljningen av IMOIIMAX-fartygen. Kassaeffekten av fartygsförsäljningen var dock positiv.
Hög efterfrågan på olja och kraftigt stigande oljepriser
Ser vi till marknadens utveckling kan vi konstatera att den globala efterfrågan på olja fortsätter att öka i rask takt. Sedan april 2021 har den ökat med cirka 5 miljoner fat per dag. Även produktionen har ökat, men inte alls i samma takt. Obalansen mellan konsumtion och produktion har lett till fortsatta uttag från lager nära konsumtionsländerna – vilket hör till de främsta orsakerna till den svaga tankmarknaden. OPEC+ beslut att från och med augusti öka produktionen med cirka 400 000 fat per dag och månad är ett steg i rätt riktning men har ännu inte haft någon substantiell effekt på tankmarknaden som helhet. Inom enskilda segment, i synnerhet Suezmax, ser vi dock en stärkning under den senaste tiden, om än från låga nivåer.
Den ökade efterfrågan på olja märks tydligt även i de kraftigt stigande oljepriserna. Under det senaste året har priset på Brentolja mer än dubblerats, för att nu i början av november ligga på cirka 85 USD per fat.
Fortsatt volatilt – men successivt allt bättre
Den obalans som nu präglar marknaden är inte långsiktigt hållbar. Konsumtionen av olja väntas fortsätta att öka och kommer i slutet av året sannolikt vara tillbaka på pre-covidnivåer. Samtidigt är lagren nu nere på nivåer klart under femårssnittet och om inte oljepriset ska gå över 100 USD/fat krävs att produktionen ökar. Och med ökad produktion kommer ökade fraktbehov. Därtill står vi inför en vintersäsong, där kyla, is och hårt väder sannolikt kommer resultera i lokala uppgångar i fraktraterna. Vi har redan sett exempel på väderrelaterade förseningar i Bosporen.
Det ser nu således äntligen ut som vår tidigare kommunicerade tro på en successiv marknadsförbättring är på väg att besannas. Förvisso senare än vi trott – men likväl väldigt skönt att kunna konstatera.
Ser vi till utbudssidan förväntas nettotillväxten i flottan framöver vara rekordlåg. Tillväxten under 2022 väntas uppgå till 2 procent, vilket är den lägsta på länge. Sammantaget skapar detta möjlighet till en rejäl hävstång framöver.
Marknaden har alltså äntligen börjat röra på sig – fortsatt från låga nivåer, men likväl små steg i rätt riktning.
Göteborg i november 2021
Kim Ullman, vd