Volatil men stark inledning på 2020
            
              Sammantaget blev inledningen på 2020 volatil men stark för de
              flesta segment inom tanksjöfarten. Utvecklingen i januari följde
              den positiva, strukturellt betingade trend vi sett sedan slutet av
              2019. Efter en nedgång i februari kom sedan ett rekordlågt
              oljepris och hög produktion att driva på handeln med olja – vilket
              i sin tur medförde höga rater på tankmarknaden.
            
            
              Det nya coronaviruset fortsätter att lamslå världen. Dess
              konsekvenser påverkar givetvis även både oljemarknaden och
              marknaden för tanktransporter. Vi fokuserar på att säkra en bra
              arbetsmiljö och hälsa för våra medarbetare och besättningar och
              samtidigt fullfölja våra åtaganden mot våra kunder.
            
            
              Ser vi till tankmarknadens utveckling under det första kvartalet
              kan vi konstatera att uppgången i slutet av 2019 höll i sig in i
              januari 2020. Utvecklingen var en direkt konsekvens av
              strukturella faktorer i form av förhållandevis god tillväxt i den
              globala ekonomin, god efterfrågan på olja, balanserade lagernivåer
              och få fartygsleveranser – det vill säga de faktorer som tidigare
              utgjort fundamentet för vår tro på en stark marknad under 2020 och
              2021.
            
            Lågt oljepris driver tankmarknaden
            
              Under februari bidrog sedan Coronaeffekter i form av minskade
              transportflöden av varor och människor till en nedgång i
              tankmarknaden. Redan i mars stärktes dock marknaden åter kraftigt.
              Bakom stärkningen låg ett lågt oljepris och oenighet inom Opec+
              avseende ytterligare produktionsbegränsningar. Detta resulterade i
              att Saudiarabien, världens näst största oljeproducent, övergav sin
              produktionsbegränsning och istället gick in för att öka sina
              marknadsandelar genom kraftigt sänkta priser till sina kunder.
              Över en natt föll priset, från redan låga nivåer, med ytterligare
              30 procent. Resultatet blev en rejält ökad handel med olja – och
              kraftigt stigande rater på tankmarknaden. Inom VLCCsegmentet gick
              raterna på kort tid från nivåer runt $25,000 per dag till
              $150,000–200,000/dag. Inom suezmax-segmentet gick de upp till
              $70–100,000/dag, lite beroende på geografiskt område. Även inom
              produktsegmentet gick raterna upp – MR till $20–25,000/dag. Där
              har de sedan legat, med tillfälliga svängningar både uppåt och
              nedåt.
            
            
              Utvecklingen på marknaden återspeglas även i vår egen finansiella
              utveckling. För kvartalet som helhet uppgick resultat före skatt
              till MSEK 29,0 (1,8). EBITDA uppgick till MSEK 123,2 (81,6)
              motsvarande MUSD 12,7 (8,9). Den tekniska och operativa driften av
              fartygen har fungerat fortsatt väl. Rent kommersiellt har vi en
              bra mix på kontrakt och spotmarknad och vi levererar reseresultat
              i linje med marknad och konkurrenter.
            
            Kraftig lageruppbyggnad
            
              Viktigt att poängtera är dock att en stor del av den olja som nu
              transporteras läggs i lager nära konsumtionsländerna – på land och
              i fartyg. Den faktiska konsumtionen av bensin, diesel och
              flygbränsle är kraftigt ned till följd av viruset. Minskningen
              uppskattas till ca 20–25 miljoner fat per dag för mars/april/maj.
              Lagerbyggnationen driver nu marknaden, men när de så småningom
              börjar tömmas kommer det resultera i minskad efterfrågan på
              tanktransporter. Så ser dynamiken ut.
            
            Beslut om produktionsminskningar
            
              I början av april fattade OPEC+ (stödda av G20) beslut om att
              under maj och juni minska produktionen med 9,7 miljoner fat per
              dag (baserat på oktober 2018 års produktionsnivå), motsvarande
              cirka 10 procent av produktionen. I tillägg till Opec+ kommer även
              andra G20 länder att bidraga med s.k. naturliga
              produktionsbegränsningar, vilket gör att de totala
              produktionsbegränsningarna de facto är större. Att världens stora
              oljeproducenter nu anpassar produktionen efter rådande situation
              är begripligt och i grund och botten sunt. Om minskningen sedan
              räcker för att stärka oljepriset beror givetvis på hur långvariga
              Coronaeffekterna blir. Vad vi också kan konstatera är att
              produktionsminskningen här och nu inte väger upp den minskade
              konsumtionen av olja. Lageruppbyggnaden kommer således sannolikt
              att fortsätta, troligtvis under större delen av andra kvartalet.
              Förhoppningsvis ser vi sedan en sakta återgång till mer normala
              transportflöden med början under Q3 – med högre konsumtion (och
              även lagerneddragning) som följd.
            
            
              Så, för att försöka sammanfatta. På kort sikt är vår bedömning att
              lageruppbyggnaden kommer bidra till en fortsatt stark marknad.
              Därefter kommer sannolikt produktionsbegränsningar medföra ett
              minskat transportbehov. I detta läge kan det faktum att en
              relativt stor del av lagringen sker på fartyg i någon mån dämpa
              den negativa påverkan.
            
            
              Allt detta sagt med största respekt för svårigheten i att i
              rådande läge göra några underbyggda förutsägelser.